LA MÀGIA DE LLEGIR I ESCRIURE

CONTINUEN ARRIBANT LLETRES!!!!

Això és un no parar!!Cada setmana arriben sons nous i van arribant els noms de tots els nens i nenes de P5.
Les últimes lletres que han arribat són: la v, la w, la k i la ny.










MÉS CONTES...

Ara els contes ja arriben un darrera l'altre!!! Ja ha arribat la C, la Ç, la B, la Q, la Ll, la F, la G i la J.
Mireu, mireu quants noms ens han arribat!!!








EL CONTE DE LA H
Ja ha arribat la lletra H... atenció! la lletra H no fa cap so!!!
Però tot i així la Carme ens ha explicat que en altres idiomes aquesta lletra sona. Per això ens han arribat noms:





ELS CONTES DE LA R
Ens han arribat els contes de la R.
Al primer conte, la R es troba amb la P, la T i la D a la casa de les vocals formant les síl.labes: pra, pre, pri, pro, pru, tra, tre, tri, tro, tru i dra, dre, dri, dro, dru. Al principi es pensen que és una moto pel so que fa.





Al segon conte la S li deixa la "vareta màgica" a la R i aquesta aconsegueix fer 3 màgies: a la primera la R es dobla quan va entre vocals (carro), a la segona la R canvia el so per el d'una R fluixa quan va entre vocals (pera) i a la tercera la R no sona (pescador).



EL  CONTE DE LA P

A P5 ha arribat el conte de la P i també el nom de la Paula de la classe dels submarinistes i d'en Pol de la classe dels pirates. Estaven molt contents!!!






ELS CONTES DE LA S

Ha arribat el conte de la S i el nom d'alguns nens i nenes de P5.








Ara també sabem que la S pot estar a totes les paraules quan fem els plurals i que amb la primera màgia de la S podem escriure paraules amb doble S i que amb la segona màgia, la S canvia de so i fa el so sonor, com el que fa una mosca.









REPASSEM ELS CONTES

Hem començat P5 i continuem el treball de lectoescriptura a través dels contes de les lletres.
Aquest curs ens explicarà els contes la senyoreta Carme, i de moment estem recordant i repassant els contes que van arribar a P4 per consolidar el treball dels sons treballats el curs passat.








CONTE DE LA n
La llepassar a l'altre costat del riu. 
I amb la n ens arriben els últims noms d'aquest curs!!! 
Però mireu quina pila!




CONTE DE LA d

La lletra d ha arribat fent un llengot! Primer hem pensat que era una mica mal educada... però després ens hem adonat que... clar! s'ha de treure la llengua per poder fer el seu so!!!
I ens ha portat un altre nom!!! Aquí el teniu!






CONTE DE LA t

Ja tenim aquí la lletra t. Ha arribat tocant la trompeta!!! 
Ta-ta-ta-taaa! Te-te-te-tee! Ti-ti-ti-tiii! To-to-to-tooo! Tu-tu-tu-tuuu!
El seu traç s'assembla al de la lletra i, però la t ocupa cap i cos a la pauta, és més alta!, i en lloc del punt porta una línia estirada a dalt.






CONTE DE LA "L"


CONTE DE LA m
Aquesta setmana ha arribat la primera consonant a la casa de les vocals: la M. Quina sorpresa per a les vocals!!!!!!
Ja sabem el seu nom, el seu so, com es representa amb les mans i el cos i ja podem començar a escriure les primeres paraules, fins i tot el nom d'algun nen/a de P4!!!!!








CONTE DE LA e I DE LA o

Abans que comencin a arribar les consonants, ens han arribat dos contes més de les vocals: el conte de la E i el conte de la O.

La E vol ser com la seva germana gran, la A, i tot intentant copiar el seu so, descobreix davant del mirall que ella pot fer 3 sons : el so de la E oberta, el de la E tancada i el de la vocal neutra que és el so que fan la E i la A quan s'ajunten i fan el so alhora.

La O quan se n'assabenta, també ho vol provar i llavors descobreix que ella també pot fer 3 sons: el de la O oberta, el de la O tancada i el so de la U que li surt casualment quan s'enfada i fa "morritos". La U li ha promès que algunes vegades malgrat escrivim una O, la U li deixarà fer el seu so.









DICTAT DE VOCALS

Continuem amb els dictats, ara ja comencem a fer dictats de lletres, en aquest cas de les vocals que ja ens han arribat totes. Fins i tot relacionem les majúscules amb les minúscules.



CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA

Un dels processos que en l’actualitat es consideren bàsics en
l’aprenentatge de la lectura és el que s’anomena la consciència fonològica. Hem preparat alguns jocs per treballar-la que consisteixen a discriminar algun so vocàlic a dins d'una paraula.  Us presentem aquests dos:

"Un vaixell carregat de..."
Només s'hauran de col.locar dins del vaixell les imatges que tenen el so que s'indica

"El cuc Nyim-Nyim i el cuc Nyam-Nyam"
El cuc Nyim-Nyim és un cuc molt sibarita i només menja allò que li agrada. Si avui només vol menjar els dibuixos que continguin el so "u", atenció amb donar-li altres coses, però no patiu que el que no li agrada al cuc Nyim-Nyim s´ho menja el cuc Nyam-Nyam.

LES FRASES AMB PICTOGRAMES

Al racó de l'escriptor continuem treballant les frases amb pictogrames i tots els elements d'enllaç: comes, punts i la "i".
Aquí us deixem una mostra de frase que hem inventat i de com les llegim!!!

               




COMENCEM ELS DICTATS

Hem començat a fer dictats! De moment estem aprenent a orientar-nos en l'espai del full, per això ja fa dies que vam introduir aquest full amb els espais de colors:

 - El vermell és el foc i mai s'hi pot escriure! És on hi han els forats dels fulls.
- El blau és el cel, al blau hi escrivim el nom i la data, ho fem ben aprop del foc, que és des d'on es comença a escriure.
- El verd és el bosc, com que ens agrada molt el bosc sempre volem anar cap allà quan escrivim.
-El marró és el terra, la part de baix del full.




El primer dictat que hem fet ha estat d'orientació al full, hem dit: 
- Dibuixa un sol a la part de dalt, al cel.  
-Dibuixa un arbre al bosc.
-Dibuixa una caseta a baix, al terra.
-Dibuixa un ocell al mig.
I aquí teniu el resultat!!!





PAUTA MONTESSORI

Aquesta setmana hem introduït la Pauta Montessori, que és un tipus de pauta caligràfica formada per 4 línies horitzontals  i a on les vocals en minúscula s'escriuen dins de les dues línies centrals.
Amb els nens hem treballat aquest espai central, que en diem l'espai de "cos", fent-los passar per una pauta que hem fet a terra amb cordes. 
L'espai de sobre és l'espai del "cap" i l'espai de sota és l'espai dels "peus".








FULLS DE PRÀCTIQUES

Introduïm el full de pràctiques a partir del conte del Mussol i els seus savis consells a un ocellet que volia aprendre a volar. Cal practicar i practicar!!!!
Els fulls de pràctiques són fulls reciclats on podem practicar els diferents traços o les diferents lletres que es van presentant.


Línies inclinades

Amb el cos fem línies inclinades i sortim al pati a dibuixar-les a terra.





PICTOGRAMES I PRIMERES FRASES

Comencem a treballar els pictogrames, que són dibuixos que representen paraules. Amb els noms secrets i els pictogrames d'acció (verbs) podem construir les nostres primeres frases. Hem de tenir en compte que cal posar-hi comes, la lletra "i" (que ja coneixem molt bé) i el punt final.







ELS NOMS SECRETS

Els primers dies de classe ens van arribar els noms secrets, i els hem practicat a la pissarra digital, els hem fet amb plastilina, hi hem enganxat gomets...
Ja comencem a conèixer el nom dels companys!!!


LA CASA DE LES VOCALS

Com ja sabeu, aquest curs engeguem un projecte orientat a treballar la lecto-escriptura a Ed. Infantil. Es parteix de símbols senzills i pictogrames que representen els noms dels nens i nenes, dels diferents objectes, de les diferents accions..., i es van presentant les diferents lletres amb els seus sons a través de contes motivadors per als infants. 
El primer conte que s'introdueix és el de la "Casa de les vocals" , i les diferents consonants aniran arribant a poc a poc a la "Casa de les vocals" i aniran creant històries d'allò més divertides!!!








2 comentaris:

  1. mooooolt xulo el blog!!! jo el miro sovint però perquè veieu que fem cas dels vostres consells deixo el meu comentari ;)
    a partir d'ara el començaré a mirar amb en Salvador!

    ResponElimina